Arbeidsmigranten

Eerste internationals aan het werk in de zorg

Eerste internationals aan het werk in de zorg

Er is al jaren een tekort aan verpleegkundig personeel. De coronacrisis heeft de druk op deze professionals nog verder verhoogd.

Begin vorig jaar startte H4i daarom samen met de Health Innovation School Noord-Brabant een project om internationals met een achtergrond in de gezondheidszorg als professionals deel te laten nemen aan het Nederlandse zorgsysteem.

Internationals in care

Dit project leidde tot de opzet van Internationals in Care (IICare), een programma dat internationals met een achtergrond in de zorg een warm welkom wil geven in de Nederlandse zorg. Samen met partners ontwikkelt IICare een persoonlijk stappenplan voor internationals gericht op duurzame inzetbaarheid in de Nederlandse zorg.

Eerste zes internationale verpleegkundigen aan het werk

Voor verpleegkundigen wordt dit uitgevoerd door partner Spijtenburg, die kandidaten begeleidt van intake tot plaatsing. Spijtenburg zoekt hierin de samenwerking met zowel de afnemende partijen (zorginstellingen) als de partijen die nodig zijn om de kandidaten kundig te begeleiden op gebied van taal, cultuur en bijscholing.

De begeleiding is maatwerk, afhankelijk van instapniveau en vraag vanuit de zorginstelling. Inmiddels zijn de eerste 6 kandidaten geplaatst bij 4 verschillende zorginstellingen.

Diversiteit

Het gaat bij het IICare programma echter niet in de eerste plaats om een tekort aan zorgpersoneel op te lossen. Belangrijkste doelstelling is om de diversiteit binnen de zorg te vergroten en zo betere zorg te kunnen bieden aan een toenemend aantal cliƫnten en patiƫnten met een andere etnische en culturele achtergrond.

Het gaat dan niet alleen om verpleegkundigen, maar ook om andere professionals die zorg beter toegankelijk kunnen maken voor internationals, zoals in de huisartsenzorg of geestelijke gezondheidszorg.

Like us on Facebook and sign up for regular news and updates.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *