Arbeidsmigranten voelen zich slecht geïnformeerd
Arbeidsmigranten die naar NL komen voelen zich blijkt uit onderzoek door Healthcare for internationals en WiseUp, slecht geïnformeerd over de zorg in Nederland. Ook onderzoek door Pharos en het Kenniscentrum Arbeidsmigranten bevestigt dit.
Hoe de zorg in Nederland werkt is, moet gezegd, niet de eerste vraag die arbeidsmigranten hebben als zij naar Nederland komen.
Ze zijn gezond en komen om te werken. Informatie over hun werk, wonen en leven is op dat moment veel belangrijker.
Arbeidsmigranten hebben vaak ook moeite om over díe onderwerpen betrouwbare informatie te krijgen. Ze vertrouwen op collega’s en tussenpersonen, die lang niet alles weten of soms zelfs ronduit onjuiste informatie geven.
Ligt hier dan geen taak voor de overheid?
“We hebben in Nederland lang het idee gehad, dat migranten uit EU landen voldoende zelfredzaam zijn om de juiste informatie te vinden”, vertelt Susan Brooijmans van de gemeente Waalwijk, “maar het is ons duidelijk geworden dat dat beeld vaak niet klopt”.
De gemeente ging in gesprek met arbeidsmigranten. Vraag: waar lopen zij tegen aan wanneer zij hier komen werken en wonen, en welke informatie missen zij daarbij. Die vraag werd ook aan hun werkgevers en aanbieders van woonruimte voorgelegd.
“Arbeidsmigranten gaven aan behoefte te hebben aan een mix van landelijke informatie, zoals 'mag ik hier rijden met een buitenlands kenteken' en lokale informatie, zoals 'waar kan ik in de buurt hier salsadansen of Nederlands leren'” legt Brooijmans uit. “Belangrijk is ook dat men de informatie altijd bij hand heeft”.
Met deze kennis over de behoefte van arbeidsmigranten werd meertalige informatievoorziening een speerpunt voor de gemeente. Gerichte informatie over plaatselijke voorzieningen, zoals sportclubs of taaltraining leidt immers ook tot betere integratie van arbeidsmigranten.
Waalwijk App
Susan Brooijmans kwam in contact met het Expertisecentrum Flexwonen. Dat was in gesprek met BookThat Flex over de ontwikkeling van een informatie-platform voor uitzendbureaus, gericht op de huisvesting van arbeidsmigranten.
De gemeente Waalwijk en het Expertisecentrum sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen met BookThat Flex de ‘Waalwijk App’.
Deze app biedt, nu in het Pools, Bulgaars, Engels en Nederlands, informatie over een breed scala van onderwerpen: woonvoorzieningen en faciliteiten, winkels en sportfaciliteiten in de buurt, openbaar vervoer, informatie over kerken, scholen en gemeentelijke diensten.
In een pilot wordt de app door twee grote werkgevers aan hun buitenlandse werknemers in Waalwijk ter beschikking gesteld. Inmiddels gebruiken meer dan 600 arbeidsmigranten de app.
Informatie over zorg en welzijn
Healthcare for internationals gaat algemene informatie over de zorg in Nederland ter beschikking stellen aan de Waalwijk app. Arbeidsmigranten komen zo door gebruik van de app vroeg aanraking met essentiële informatie over de zorg, ook al dit niet hun eerste prioriteit.
De app verwijst ook naar plaatselijke voorzieningen, zoals een huisartsenpraktijk voor arbeidsmigranten en welzijnsorganisaties.
Informatie over zorg en welzijn
Healthcare for internationals gaat algemene informatie over de zorg in Nederland ter beschikking stellen aan de Waalwijk app. Arbeidsmigranten komen zo door gebruik van de app vroeg aanraking met essentiële informatie over de zorg, ook al is dit niet hun eerste prioriteit.
De app verwijst ook naar plaatselijke voorzieningen, zoals een huisartsenpraktijk voor arbeidsmigranten en welzijnsorganisaties.
Landelijk potentieel
“Er is zeker belangstelling van andere gemeenten, maar lang niet alle gemeenten hebben op buitenlanders gericht informatie beleid”, zegt Brooijmans, “maar de app heeft zeker landelijk potentieel”.