Arbeidsmigranten, news

Goede zorg begint op de werkvloer

Goede zorg begint op de werkvloer
no comments

“Het welzijn van onze internationale medewerkers staat bij ons op de eerste plaats. Ons motto is niet voor niets We take care of our People ”, zegt Justyna Kooijmans, directeur HR van OTTO Work Force. “Dat is vanzelfsprekend belangrijk voor de medewerkers zelf, maar ook voor onze klanten. Mentaal en fysiek gezonde medewerkers presteren ook beter op de werkvloer”.

Voorkomen is beter dan genezen

Preventie is daarom een prioriteit bij werkgever OTTO Work Force, want voorkomen is beter dan genezen. Tijdens de corona pandemie faciliteerde OTTO Work Force daarom eigen test- en vaccinatie locaties voor zijn medewerkers om besmetting en ziekte zoveel mogelijk te voorkomen. “De afstand tussen GGD en Internationale medewerkers bleek te groot te zijn door oa. Taalbarrières. Daarom hebben we zelf het initiatief genomen om dit te faciliteren. Binnen twee weken stond ons eigen mobiel vaccinatiecentrum op de eerste woonlocatie van de mensen.”

“Het is belangrijk vooruit te kijken”, vervolgt Kooijmans, “en continu na te denken over onze bijdrage aan het welzijn van onze medewerkers”.

“Onze operationele teams werken nauw samen met onze klanten om zo goed mogelijk invulling te geven aan gezondheid, veiligheid en preventie. Dit gaat van persoonlijke beschermingsmiddelen tot meertalige instructies tot voorlichting over preventieve gezondheid. Zo willen we mogelijke incidenten altijd voor te zijn”.

Welfare officers

Medewerkers kunnen ook in hun privésfeer te maken krijgen met aspecten die de gezondheid slecht beïnvloeden.

“We hebben ‘welfare officers’ op onze woonlocaties en teamleiders op de werkvloer opgeleid om signalen te leren herkennen als er mogelijke zorgen zijn”, legt Kooijmans uit. “Zij werden bijvoorbeeld getraind door het Trimbos instituut om signalen van alcohol of drugsmisbruik te herkennen en staan altijd klaar om een luisterend oor te bieden.”

Deze welfare officers en teamleiders spreken de taal en kunnen laagdrempelig het gesprek aangaan. Zij begrijpen ook dat buitenlandse werknemers terughoudend kunnen zijn in het uiten van zorgen. Als het nodig is verwijzen zij de werknemers naar professionals bij zorg en

Samenwerken

“We proberen de vragen zo veel mogelijk voor te zijn”, vervolgt  Kooijmans. “We werken hierbij samen met zorgaanbieders of met onze zorgverzekeraar HollandZorg die veel initiatieven ondersteunt”.

Zo maakt OTTO Work Force rondom de woonlocaties afspraken met lokale huisartsen over toegang tot zorg voor medewerkers. Afgelopen is daar ook de samenwerking met Healthcare for Internationals Limburg en Arene digitale huisartsenpraktijk in West Brabant aan toegevoegd.

Oekraïners

Heel veel aandacht is de afgelopen maanden uitgegaan naar het welzijn van Oekraïense werknemers. “We hebben 7 kantoren met 100 stafcollega’s in Oekraïne en 3000 Oekraïense werknemers in Polen aan het werk. Zorg voor hun gezondheid en welzijn heeft een extra dimensie gekregen gezien de oorlog in hun land”.

Sinds de uitbraak van de oorlog heeft het speciale crisisteam van OTTO zich gericht op het herenigingen van Oekraïense families en het bieden van goede opvang, gezondheidzorg en onderwijs van Oekraïense vluchtelingen en hun kinderen in Polen en Nederland.

Symposium zorg en welzijn voor arbeidsmigranten

Justyna Kooijmans zal in een van de 12 workshops tijdens het landelijk symposium ‘Zorg en welzijn voor arbeidsmigranten’ in gesprek gaan over de rol van werkgevers als het gaat om gezondheid en welzijn van buitenlandse werknemers.